auta
Hamann Murciélago LP690: hra na nervy

Hamman se občas rozhodne vylepšit něco, co se může na první pohled zdát dokonalým. Tentokrát to schytalo nejnovější Murciélago.
Není zrovna obvyklé, že se stylingové zásahy (byť funkční) u supersportů setkávají s pochopením. Ale Hamann se toho dlouhodobě nebojí a rád sahá i na posvátná Ferrari. V tomto případě se pustil do nového Murciélaga LP640, kterému dodal nové karbonové doplňky. Spodní lízátko předního nárazníků, nové kryty sání po bocích, nové přítlačné komponenty a nové křídlo.
To vše přibližuje vzhled Murciélaga slavnému předchůdci jménem Diablo. Zda to byla cílem, nebo jenom vedlejším produktem, k tomu se Hamann nepřiznal.
Každopádně ani technika nemohla zůstat bez povšimnutí. Tentokrát se tuner omezil na celkem decentní zásahy, které ovšem přidaly celkem dost výkonu navíc. Nová karbonové sání se speciálním sportovním filtrem, kompletně přepracovaný výfukový systém od svodů až po nové koncovky a samozřejmě vlastní řídící jednotka.
To vše znamená, že výkon dvanáctiválce vzrostl ze sériových LP 640 koní na vytuněných LP 690 koní. Nové stádo se postará o lepší dynamiku a maximálku. Na stovku to zvládá za 3,2 s (série za 3,4 s) a maximální rychlost by se měla pohybovat okolo 350 km/h (série přes 338 km/h).
Hamann BMW X5: decentní síla

Nová „ikspětka“ se ještě nestihla na trhu ani příliš ohřát a Hamann již má pro ní připraven kompletní tuningový paket.
Hamann si bere do parády modely BMW jeden po druhém. Posledním z nich je nová generace X5 s kódovým označením E70. Tuner se pohrál s výkonem třech motorů a drobným úpravám se nevyhnul ani podvozek. Již tradičním prvkem je také optický paket karoserie.
Tak začněme pod kapotou. Hned na začátek je třeba říci, že žádné významné úpravy se na motorech neodehrály, Hamann se zaměřil výhradně na řídící jednotky agregátů. U hořčíkového třílitru s výkonem 195 kW (265 k) se podařilo vyždímat dalších 10 kW (14 k) navíc, celkově koní pod kapotou napočítáte 279. Točivý moment vzrostl z 315 na 330 Nm.
U přeplňovaného dieselového třílitru je podle očekávání rozdíl ve výkonech nejmarkantnější. Sériový výkon 173 kW (235 k) povyrostl o 30 koní na výsledních 195 kW (265 k) a točivý moment vrcholí u tohoto motoru na hodnotě 600 Nm.
Pro nejnáročnější je připraven zážehový osmiválec 4,8 l s výkonem 261 kW (355 k). Novým softwarem řídící jednotky budete v jeho případě mít 18 koní navíc, co v součtu představuje maximum výkonu 274 kW (373 k).
Jak již bylo zmiňováno, úpravám se nevyhnul ani podvozek. Nové a zároveň tvrdší jsou pružiny, tlumiče a na obou nápravách došlo k snížení světlé výšky o 40, resp. 30 mm. Významný rozdíl je patrný na první pohled.
Již tradiční součástí úprav tunera jsou optické doplňky v podobě nových nárazníků s integrovanými spoilery a vybrat si můžete z velkých kol o průměru 20 až 23 palců.
V interiéru již nechává Hamann volbu prvků na zákazníkovi. Nechybí možnost použití hliníkových pedálů, dekorů z tohoto materiálu a sedačky i povrch přístrojové desky je možné mít z velmi jemné kůže. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje rovněž DVD přehrávač nebo PlayStation.
Rinspeed LeMans 600: ostrý nejen názvem

Rinspeed se po pár trochu šílených úpravách vrátil ke starému dobrému tuningu. „Odneslo” to nové Porsche 911 Turbo, co umí?
Základem nejnovějšího díla švýcarského úpravce se stalo současné Porsche 911 Turbo 997, které již ve svém základu poskytuje velmi solidní jízdní výkony. Ty byly u Rinspeedu samozřejmě nedostatečné a tak přišly na řadu „drobné změny”.
Pod kapotou je stále šestiválec o objemu 3,6 litru. Ten ovšem nově dopuje dvojice větších turbodmychadel s proměnlivou geometrií lopatek. Díky této komponentě vzrost výkon na špičkových 441 kW (600 k) při 6 700 ot./min a točivý moment na monstrózních 800 Nm při 4 000 ot./min.
Ovšem nejen turbem je Rinspeed živ a změny tak jdou dále. Zcela nové je speciální sání, které je z karbonu a ve kterém se nachází speciální závodní filtry. Nový je také mezichladič, který si musí poradit s větším turbem a samozřejmostí je kompletně přepracovaný výfukový systém.
To vše se spolu s upraveným podvozkem Bilstein a většími, 20" koly s pneumatikami 245/30 vpředu a 325/25 vzadu, postaralo o výrazné zlepšení dynamiky. Stovka za 3,3 s, dvoustovka za 10,9 s a maximálka 343 km/h jsou hodnoty opravdových supersportů.
O zastavení se pak stará kompletně změněná brzdová soustava. Přední obrovité 380 mm kotouče s osmipístkovými třmeny a zadni 360 mm kotouče s šestipístkovými třmeny.
Tím ovšem změny u Rinspeedu nekončí. Rinspeed LeMans 600 dostal i nové aerodynamické prvky. Přepracovaný přední a zadní nárazník se starají o lepší přívod vzduchu k brzdám a zadní křídlo pak přitlačí vůz k zemi.
Zkrátka kompletně přepracovaný vůz plný nekompromisních a funkčních úprav. Žádné pojízdné akvárium. Starý dobrý Rinspeed ze zase zpátky...
Edo Competition Touareg V10 TDI: 360 naftových koní

Edo Competition si pro své úpravy vybírá ty nejdražší supersporty. Nyní ale sáhl po desetiválcovém naftovém Touaregu.
Upravených velkých SUV je stále více. Posledním vozem, který podstoupil proměnu, je Volkswagen Touareg V10 TDI. Do parády si ho vzal známý tuner Edo Competition, který se většinou dívá po těch nejdražších supersportech – dokázal se pohrát i s Maserati MC12.
Do revíru tunerů tak dorazilo velké SUV s naftovým motorem. Nejsilnější dieselový Touareg V10 TDI disponuje v sérii výkonem 230 kW (313 k) a točivým momentem 750 Nm. To ale při nemalé hmotnosti vozu nemusí někomu stačit. Edo Competition se tak podíval v první řadě na motor samotný. Pouhou výměnou řídící jednotky a vzduchového filtru za sportovní se výkon desetiválce zvýšil na celkových 265 kW (360 k), točivý moment poskočil na slušných 850 Nm. A výsledek? Stovku nyní zvládá Touareg za 6,9 sekundy a dosáhne maximální rychlost 260 km/h.
Větším výkonům musí pochopitelně odpovídat také brzdová soustava. Původní byla kompletně vyměněna za novou – vpředu si našly místo šestipístkové třmeny a kotouče s průměrem ohromných 380 mm. Na první pohled to tak ani nemusí vypadat, protože se skrývají obrovskými 22“ koly s pneumatikami o rozměru 295/30 R22.
Upravenému Touragu zůstal vzduchový systém odpružení, který umožňuje regulovat světlou výšku a přizpůsobovat nastavení aktuálnímu jízdnímu režimu. Ačkoli se pod kapotou ukrývá diesel, Touareg dostal čtyři obří koncovky výfuku – ty ale zřejmě podmanivý zvuk nikdy nepřinesou.
Z technických odlišností je to vše, od sériové podoby vozu se ale Edo Competition liší extravagantním bodykitem. Ten nejenže nese výrazné zbarvení, ale také dostal upravený přední i zadní nárazník a jiné jsou rovněž prahy vozu. Disky černé barvy se také neztratí. Možná se tomu budete divit, ale tenhle vůz si své příznivce určitě najde – poslední dobou mají velká naftová SUV o přízeň postaráno.
Edo Competition Ford GT: ještě více síly

Ford GT je sám o sobě nekompromisním supersportem. A co když se mu na zoubek podívá respektovaný tuner?
Model GT se Fordu bezesporu povedl, sláva se na něj valí ze všech stran. Jenomže někomu to stačit nemusí. A pro ty je tady tuner Edo Competition, který známý i tím, že se pohrál s Maserati MC12, což je slušná reference.
U Edo Competition se předně podívali „gétéčku“ na motor. Osmiválec o objemu 5,4 litru je již v sérii dopován kompresorem a poskytuje výkon 404 kW (550 k). Jenomže když si dáte námahu a vyměníte původní řídící jednotku za novou, kromě toho vyměníte celý výfuk, výsledek může být ještě zajímavější. U Edo Competition se podařilo vymáčknout plných 449 kW (610 k) výkonu a 800 Nm točivého momentu. Slušné hodnoty, co říkáte?
Ale možná máte raději čísla dynamiky. Sprint na stovku se po úpravách zkrátí o 0,2 s na výsledných 3,7 sekundy a vůz dosáhne maximální rychlost 340 km/h. Škoda jen, že Edo podrobnější seznam úprav nezveřejnil. Obvykle se jeho úpravy nevyhnou ani brzdám či podvozku, který ani FGT velmi pravděpodobně nezůstal v sérii. Možná se dozvíme později.
Komentáře
Přehled komentářů
chcete se podivat na poradny auta? tak kouknete na www.akvv.estranky.cz
...........
(akvv, 24. 6. 2008 6:45)